جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.
جستجو کردن
بستن این جعبه جستجو.

آموزش Typescript در ۳۰ دقیقه

راهنمای نوشتار

موزش تایپ اسکریپت (TypeScript) دوره ای است که در آن به صورت کامل ویژگی های تایپ اسکریپت (typescript) آموزش داده می شود تا بتوانید از آن در هر پروژه ای و با هر سناریویی استفاده کنید.همچنین نحوه استفاده از تایپ اسکریپت را در reactjs و nodejs آشنا خواهید شد و در آینده ای نچندان دور از این ساختار در Deno استفاده خواهید کرد.

تایپ اسکریپت(typescript) چیست؟

تایپ اسکریپت (typescript) یک زبان متن باز (open-source) و کامپایلری است که توسط شرکت مایکروسافت در اختیار برنامه نویسان قرار گرفته است. ویژگی هایی که مایکروسافت به تایپ اسکریپت افزوده، باعث شده است تا بتوانید به روش ساده تری برنامه های خود را بنویسید و با کامپایل آن خروجی استاندارد کد جاوااسکریپت را بدست آورید. می توانید از این زبان برای توسعه پروژه های گسترده در حوزه جاوااسکریپت استفاده کنید و این زبان می تواتد فرآیند توسعه را برای شما ساده تر کند. امروزه بیش از پیش تایپ اسکریپت مورد استقبال قرار می گیرد و افراد بیشتری را جذب خود می کند.موضوع دیگری که وجود دارد این است که برخی از فریمورک ها مانند AngularJS2 و یا پلتفرم runtime دینو (DENO) از typescript استفاده می کنند و شما باید برای یادگیری این موارد به typescript مسلط باشید. در کنار این موضوع آشنایی شما با javascript می تواند کمک زیادی به شما در یادیگری typascript داشته باشد به این دلیل که سینتکس تایپ اسکریپت تا حد زیادی مشابه جاوا اسکریپت است. تا این حد که اگر پسوند فایل جاوا اسکریپ را از js به ts تغییر دهید می توانید از آن به عنوان فایل تایپ اسکریپت استفاده کنید!!

اما سوالی که ممکن است در ذهن شما به وجود آید این است که با وجود زبان قدرتمندی مانند جاوا اسکریپت چرا به زبان دیگری مثل تایپ اسکریپت نیاز داریم.

مزایای استفاده از تایپ اسکریپت (Typescript) :

  1. ارائه ویژگی های بیشتر نسبت به javascript
  2. ارائه راهکارهای کارآمدتر جهت استفاده از قابلیت های meta-programming
  3. ارائه استانداردهای جدید جاوااسکریپت برای تمامی مرورگرها
  4. debuging قبل از اجرای برنامه و در زمان کامپایل
  5. قابلیت پیکربندی بسیار گسترده

این دلایل زمانی که دست به توسعه یک پروژه نسبتا گسترده می زنید خودش را بیشتر نشان می دهد زمانی که ملزم به رعایت یکسری اصول در قالب زبان برنامه نویسی javascript هستید. تایپ اسکریپت یک superset برای جاوااسکریپت است و هدف آن کد نویسی آسان با کمترین خطا در کنار استفاده از ویژکی های پیشرفته زبان های شی گرا برای توسعه back-end و front-end می باشد.

این موضوع را باید در نظر داشته باشید که در کنار سرعت بالای پیشرفت زبان های تحت وب مرورگرها به زمان نسبتا زیادی برای انتشار و پشتیبانی از ویژگی های جدید نیاز دارند. در این زمان تایپت اسکریپت می تواند نقش خود را به خوبی ایفا کند و از طرفی چون با بسیاری از کتابخانه ها و فریمورک های جاوااسکریپت هماهنگ است پس از کامپایل شدن می توانید این اطمینان را داشته باشیم که خروجی مورد انتظار با تمامی مرورگرها هماهنگ است.

یکی از دلایل محبوبیت تایپ اسکریپت این است که قبل از اینکه کدهای خود را اجرا کنید می توانید آن ها را خطایابی نمایید و این امر باعث می شود تا بتوانید خطایابی و رفع آن ها را در مدت زمان کوتاهی انجام دهید. در کنار این ویژگی باعث کدنویسی تمیز تر شما خواهد شد.

 پیش نیاز های دوره آموزش تایپ اسکریپت(TypeScript):

برای مشاهده این دوره شما نیاز دارید تا با جاوا اسکریپت و ES6 آشنایی داشته باشید که این دورها به صورت رایگان در سایت موجود است و شما می توانید با خیال راحت یادگیری تایپ اسکریپت رو شروع کنید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *